By   25.10.2017

Pokud si pustíte ukázku z našeho kurzu týkajícího se zpětné vazby, zjistíte, jakou hloubku a pravdu v sobě skrývá hned jeho první věta. Cituji: “zpětná vazba je svou podstatou vždy správná, protože není soudem, ale ZRCADLEM toho, jak jsem vnímal určité chování.” Při přečtení a poslechu této věty se okamžitě stávám studentkou a přemýšlím o svých bývalých vyučujících, zda vůbec toto zásadní pravidlo znali a zda jej ctili. Někteří ano, jiní bohužel ne.

Kritika a ocenění – jak na ně

Někteří pedagogové dokázali dotyčného za nepovedenou písemku veřejně velmi nepěkně zkritizovat a přímo shodit v očích všech přítomných. Rovněž si pamatuji velmi svérázné chování jedné ředitelky vůči svým podřízeným. Nikdy nebyla konkrétní, nikdy nebyla jednoznačná, vždy a za všech okolností zobecňovala. Ostatně právě tak to potom dělali i její podřízení ve svých třídách. Nejhorší, co může ten, který je na vedoucím postu (ředitel směrem k podřízeným, učitel vůči žákům…) udělat, je soudit je a odsuzovat. Jak se této neefektivní komunikaci vyvarovat se dozvíte právě v našem kurzu.

Komplikované situace je třeba se naučit řešit správně
2 (40%)1